Saturday, March 10, 2012

Jojo kena kuat, kena sabar

 aku berharap aku berada di puncak gunung ledang 
sambil menagis
dengan muka macam..
macam...
macam macam la

tapi..
tapi..
tak mungkin kot
aku normal
tak gila nak panjat gunung ledang 
semata mata nak menjerit menangis


sabar jojo sabar
dunia perlukan kesabaran mu
sabar jojo sabar
jangan meletop itu bukan sikap mu

ececewah..
sejak bila ak bebelog dimulakan dgn pantun ni
eheee eheeee

assalamualaikum n salam 1 dunia

esok cuti..maknanya tak ada kelas
maknanya lagi tak payah susah-susah bangun pukul 5.45 pagi kan kan kan
yeyeyehhh !
esok jgk aku ada jemputan kahwin jiran sekampung
siapa entah aku pun tak kenal
baik betul org kampung ni
student macam aku pun jemput
terima kasih pakcik
esok sudah pasti kami serumah sampai kerumah pakcik
tapi agak malu 
aku rasa ramai orang kampung yang selalu nampak aku main badminton, 
main musang dgn ayam, kejar kejar dengan kucing,
kait pokok rambutan dan nasib aku tak pernah panjat pokok durian pakai baju kurung
kalau tak haru satu kampung
cakap pasal makan kenduri esok..
wah wah untunglah..esok boleh berjimat..
tak payah main masak-masak try and error
jimat duit..jimat tenaga zahir aku..
boleh tapau untuk makan malam sekali tak pakcik ?
saya dan housemate housemate sanggup buat muka x malu demi makanan
ehee ehee

amboi amboi kau jojo
happy nampak
walaupun aku ada problem 
i'allah..
aku perlu tabah, aku perlu kuat
hati sakit ? biarkan
kawal marah mu jojo
marah itu umpama api di dapur hati
jgn terlalu nanti hangus
jangan tiada nanti dayus
terima hakikat
ini takdir jalan hidup yang perlu ditempuh
hidup tanpa masalah bukan hidup namanya
memaafkan itu lebih baik
memaafkan orang lain bererti memaafkan diri sendiri
hidup terlalu singkat untuk membenci
sucikan hati mencari ILAHI
rendahkan ego mu jojo
mungkin itu yang terbaik
usah sama sekali membenci
krn kebencian akan membakar diri sendiri
kalau kebencian tu boleh membakar org yg kita benci tu tak apa jgk kn ! erkkk..

ingatlah Jojo jalan muhajadah itu indah
terimalah kesusahan yang sementara
demi kesenangan yang abadi
dunia tempat menyemai
di akhirat nanti kita menuai

ingat Jojo !
mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis



TUHAN
dalam letih aku merintih
kelemahan dan kelalaianku
alpa dan dosaku
aku lemah tak berdaya

TUHAN 
dalam suka dan duka
tangis dan tawa 
melimpah rahmat dan nikmat Mu
aku bersyukur dan akur
lupa aku mengenang Mu
dalam sibk dunia yang gawat
aku lupa KAU ingatkan

-dimana DIA dihatiku-



2 comments:

  1. awk.... ni sy.. syafiq din.. haha..
    jgn stress k.. laupun kte baru knal... xrapat mano tp ak raso mce knal lamo doh mu.. sedap saem nge mu.. mu keno egat kala mu dilando masaloh gapo2 ko Allah nk uji jah 2.. dio nk suh HmbaNYA blaja erti sabar.. redha je dengan ape skali pun dugaan n halangan.. jgn cepat mnyerah kalah.. ak dpt asekan yg mu dpt masalh besa sapa mu msj ak tnyo bkpo msj yani xleh.. huhuh
    egat la kala xdop tmpt nak ngadu saem2 rapat rama, yani,wiwi,wawa n ak.. sbr r tka jojo..
    ak n yani saye ko mu, xdop mu xdop r hubunge ak n yani..

    ReplyDelete
  2. hehehe..
    wahai syafiq din
    terima kasih krn kamu seorang kawan yg perihatin
    betol2..aku ada teman2 dimana susah senang selalu bersama
    dah terlalu banyak aku mengadu kat dorg smpaikan aku dah malu nak kongsi masalah dgn dorang
    btw..thanks sahabat..i'allah dugaan yg allah beri aku dapat lalui:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...