Saturday, May 14, 2011

Cute Gila !

..assalamualaikum..


Hari ni aku nak cerita pasal pertemuan terbaru aku.. mesti ramai yang x tau lg pasal ni..lagi2 member2 aku..ni yg semangat nak cerita.. haha..ceritanya bermula begini yer.. baru-baru ni aku ada msg2 dgn member lama aku..

aku : ko wtpe je ari ni ?
nik : pusing2 s.alam cari station bus..
aku : for what ?
nik : ambik barang..member hantar dr melaka..
aku : barang pe ?
nik : ada la..bgtaw pn kompem x taw..
aku : haish..bgtaw je laaaa !
nik : beli sugar glider
aku : hah ? ape tu ?
nik : agak dah ko x taw..google search skrg..

hu3.. hampeh.. so, aku cepat2 la g search.. taw apa yang keluar..



taraaaaaaaaaa !!!!!

glup!


comelllll gleeeee !!!

haaa ! ni la binatang yg dlm bedtime story tu kn3 ? ha3.. ingatkan rekaan semata-mata..xtaw plk betul2 wujud.. ngeee~

aku : ooo..binatang ni..cute gle !
nik : taw xpe..sbb tu aku beli..
aku : how much ?
nik : rm230
aku : fuyoooo ! bapak mahal..

mesti korang tertanya-tanyakan.. ni bintang spesis ape.. tikus ? kelawar ? tupai ?
setelah aku search & baca beberapa blog pasal binatang ni..binatang ni merupakan sejenis binatang yang sama spesis dengan tupai.. x taw betul ke x.. kat M'sia binatang ni kira baru nak femes laaaa ( ceh ! ala2 artis gtu)..ada jgk terniat nak bela binatang ni.. tapi mahal kot harga dye.. yg nik beli tu pn paling murah..

tapi best gila ada binatang ni.. binatang ni manja, kenal tuan.. kira macam kucing jgk laa.. comel pn comel..lebih2 lg mata dye..bulat gtumo2..haha..

menurut sumber blog2 lain la kan.. binatang ini mungkin boleh dikategorikan sebagai haiwan yang unik dan hanya boleh dijumpai di Utara Australia dan Indonesia.. Tapi sekarang mungkin dah boleh jumpa di pelbagai tempat di seluruh dunia termasuk Amerika kerana sudah terdapat undang-undang yang membenarkan orang ramai memelihara binatang ini.. hehe.. binatang ni kalau kita tarik ekor dye.. dye akan kembangkan sayap dye mcm dalam gambar ni..


lepas beberapa hari aku ada lagi msg nik tanya khabar pet dye tu sihat ke x.. hehe.. pastu aku tanya lagi dye bagi makan ape kat pet dye tu..n nik kata dye bagi makan buah je.. alahai. .gle senang nak jaga.. hee.. ni yang makin excited nak bela..

sedikit pengetauhan untuk yang first time beli sg ( sugar glider)

1) mlm2 dye ni bising cket.. sebab dye tido siang & jaga waktu malam.. bunyi dia kuat plk tu.

2) kalu masa beli sg ni, dye slalu geget atau cakar kita.. jgn takut - teruskan process bonding (proses suai kenal) sebab kalau kita serik/ dah tak men dengan dye.. kita akan lagi payah nak bonding dengan dye.

3) kalau first time bela, rasa2 tak nak dye beranak, bagi jantan sila pegi jumpa vet untuk potong dye punya *** sebab kalau kita dah bonding dengan dye, dan kita bela dye sekor jer, dye akan rasa sunyi dan nak ader teman, bila dah rapat sgt dengan kita, dye akan cakar2x kita- tu tandanya dye nak ehem2.. so silalah pegi jumpa vet potong dia punya agar tak berlaku begitu..

4) teknik nak cepatkna process bonding - ambik baju busuk @ bantal busuk anda- bagi dye tido kat situ.. baju leh lipat letak kat sleeping pouch dye - bertujuan untuk membiasakan sg ini tadi terhadap bau anda.. bila dah bonding giler.. baru stylo cam beastmaster... haha...

5) bau perfume yang sangat kuat akan menyukarkan kalian punya process bonding,sebab dye tak dapat recognise bau kita so pandai2 la pikir.

6) pastikan bela kat sangkar besar- sugar glider ni aktif. kalau bela kat sangkar hamster walaupun untuk hamster yang besar... menyeksakan sg tersebut..

7) pada suatu masa- kuku sg ni akan panjang.. so kalian kene potong. kalau risau/takut nak potong- kenelah bwk g pet shop yagn offer service potong kuku.


sekian info dari saya ! ngengengeeeee..

5 comments:

  1. comel.... jojo belanje aku.. hahahaha...

    ReplyDelete
  2. ha3..ak nk beli pn xde duit..ni kn nk blanje ko..

    ReplyDelete
  3. binatang ni lincah kn?hehe.cute

    jemput singgah blog nenek http://penglipurlarafasola.blogspot.com nk follow skali pn buleh jugak! hehe

    ReplyDelete
  4. nenek fasola
    a ah..sgt lincah..lau dpt bela mmg bhgia la hidup..hee..ok..i da jejak blog u..n da follow jgk..thanks..=)


    misz nana
    comel2..mcm nana..bela la 1 nanti..hee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...