Monday, March 21, 2011

luahan buat seorang teman


teman,
kita dah lama berkenalan,
selalu berjumpa tak kira malam atau siang,
personaliti aku pun kau dah faham,
aku ni bagaimana jenis orang.

teman,
aku punya banyak kelemahan,
kadang-kadang buat kau rasa bengang,
kadang-kadang suka berkata yang menyakitkan,
kadang-kadang punya buruk perlakuan.

teman,
aku pun ada perasaan,
aku pun ada mata nak pandang,
sejak hari tu kau pandang dan tengok aku semacam,
kalau tak puas hati,
cepetlah berterus terang,
runsing aku tengok kau punya perubahan.

teman,
aku tahu aku banyak kesalahan,
takkan sampai macam tu sekali kau pulaukan,
aku cuba nak berbaik bila berdepan,
tapi kau pandang buat-buat tak paham,
seolah-olah kau tak pernah kenal aku sejak berkenalan.

teman,
kalau aku salah tolong tegurkan,
ni membisu tanpa sepatah perkataan,
kadang-kadang perbuatan kau tu menyakitkan,
aku tak sedar apa-apa pun kesilapan yang aku dah lakukan,
tiba-tiba kau datang terus beri hukuman,
terseksa jiwa, sakit tak tertahan.

teman,
aku ni suka tolong orang,
kalau susah mintak la aku ringankan beban,
ni semacam aku dah tak diperlukan,
semacam aku ni tunggul tepi jalan,
kau ingat aku tak ada hati dan perasaan,
tapi aku pendam,
sebab nak jaga persahabatan.

teman,
andai kau rasa puisi ini untuk kau renungkan,
syukur pada Allah kau sudah baca aku punya luahan,
moga ada perbaikan,
pada masa akan datang.
aku akan ubah mana kelemahan,


.:.maafkan saya segala salah silap. lapangkanlah dada anda untuk menerima maaf dari saya.:.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...